השפע ותרבות הצריכה הביאה לגידול משמעותי בתוספת מרכזיים מסחריים וקניונים, העידוד מרשויות מקומיות לתוספת שטחי מסחר יוצר רווח עבור התושב ורווח עבור הרשות שנהנית מארנונה אגרות והיטלי השבחה ביחס לשטח המוצע.
כמות האוכלוסייה גדלה ורמת החיים עולה מה שגורם לעליה בביקושים לשטח מסחרי זמין לכל תושב ובפריסה רחבה יותר.
לרוב הם מתחלקים לשתי קטגוריות:
מרכז מסחרי מרכזי – ממוקם בדרך במרכזי הערים באזורים בהם התנועה ערה ויש תחלופה גבוהה של אנשים המרכז מאגד בתוכו את מגוון רחב של שירותי צרכנות ביניהם: מזון ,ביגוד והנעלה טואלטיקה ופארמים, שירותי אופטיקה ,תרבות ופנאי כגון בתי קולנוע ,באולינג ,צעצועים ועוד.
מרכזיים אלה בעלי עוגן חזק המאגד בתוכו קמעונאות יציבה ורשתות הנמצאות בפריסה ארצית המאפשר שכירות יציבה לטווח ארוך בשנים וליציבות המרכז המסחרי
מרכזיים מסחריים שכונתיים - בתכנון הערים משלבים היום הרבה מגורים ומסחר האמורים לתת לתושב שירות בזמינות גבוהה ונגישה ביחס לאזור מגוריו . לרוב המרכזים יתאפיינו בשירותים כגון : מינימרקטים ,מספרות וטיפוח ,מאפיות ,שירותי רפואה ,שירותי בנקאות ודואר, מזון מהיר.
הפריסה תתבצע או במרכז שכונתי המאגד בתוכו את כל השירותים או כמרכז "רחוב" המתפרס בקומת הקרקע מתחת למגורים לאורך כל הרחוב ולפעמיים משני צידיו של הרחוב.
חלק מהתושבים נהנים מהנוחות שהכול זמין להם מתחת לבית המגורים , חלקם סובלים מהעניין בגלל רעש, המוניות ,ריחות מעסקי מזון ,בעיות חניה ותנועת רכבים מרובה.
לסיכום ישוב גדול ומתפתח דורש פריסה רחבה של מרכזי מסחריים ושירותים לתושב
מצד שיני ריבוי יכול לגרום לחיזוק מרכז קניות אחד על חשבון האחר ,תופעה זו יכולה לגרום לנטישת אזוריים בעלי פעילות חלשה ולא רווחית ולהשאיר מרכזיים מסחריים כאבן שאין לה הופכין שיהפכו בסופו של דבר למפגע עירוני ויישארו שוממים כ "פיל לבן".